State-of-the-art frametechnologie
De Filante Hybrid lijkt absoluut op de Filante SLR, de fiets die de Astana-profrenners gebruiken: geen opening in het frame (behalve die nodig is om de accu van de motor op te laden), een geïntegreerd carbon monocoque stuur waarin de schakelkabels en de bediening van het elektrische systeem zijn ondergebracht. De zadelpen is net als de Filante, aerodynamisch en gemaakt van carbon.
Geïntegreerde accu en bereik
De geïntegreerde onderbuisaccu heeft een capaciteit van 250 Wh en kan met een extra 185 Wh worden uitgebreid met een extra bidonaccu op de bidonhouder van de zitbuis. Net als in de vorige versie is er software en een app beschikbaar voor gebruikers en dealers om het systeem te beheren, bewaken en configureren.
Nieuwe krachtsensor
Om de rijervaring te verbeteren, is een nieuwe trapas geïntroduceerd met de koppel- (vermogen) en cadanssensor. Door gebruik te maken van een cadans- en vermogensensor communiceert de gebruiker (of beter gezegd zijn trapbeweging - zijn vermogen) met de motor. Deze "trapmeting" stelt het systeem in staat om het ondersteuningsvermogen zo aan te passen dat de fietser een natuurlijk trapgevoel heeft en er geen schokkerige bewegingen, plotselinge acceleraties of verlies van ondersteuning zijn. Dit betekent dat de motor nog steeds een consistent vermogen levert, zelfs op uitdagende hellingen van meer dan 10%. Dit alles draagt eraan bij dat de rijervaring steeds meer op die van een conventionele fiets lijkt.
De krachtsensor (in combinatie met de nieuwe firmware) zorgt er bovendien voor dat het batterijverbruik geoptimaliseerd kan worden, omdat de stroomtoevoer veel gevoeliger is en beter aansluit bij de kracht die de fietser uitoefent.
Nieuwe miniatuurmotor
De X20-motor is geminiaturiseerd: hij is zeer licht (het complete systeem gaat van de 3,6 kg van de X35 naar de 3,5 kg van de X20), met moderne straight pull-spaken (24 stuks), perfect gecombineerd met de Wilier Triestina carbon velgen. De nieuwe X20-naafmotor van Mahle levert 60 Nm koppel, maar heeft nog een andere belangrijke innovatie. De freehubbody kan eenvoudig uit de "motor"-behuizing worden verwijderd voor onderhoud of vervanging. De geproduceerde freehubbody's zijn compatibel met Shimano, SRAM XDR en Campagnolo.
Pulsar One als standaard
De Filante Hybrid is standaard uitgerust met de Pulsar One. De compacte, handzame boordcomputer geeft op zijn 2,1 inch display realtime informatie over de elektrische systeemgegevens en rijstatistieken en - indien nodig - kan het ondersteuningsniveau worden gewijzigd. De Pulsar One maakt verbinding met het X20-systeem via het ANT+-protocol en ook met andere sensoren (cadans-, vermogens- en hartslagmeter), waarvan de gegevens direct op het display kunnen worden weergegeven voor een betere ervaring.
Achter doorgaande as
Er is één heel belangrijk detail dat de Filante Hybrid tot een absolute primeur in zijn categorie maakt: het wiel waarin de nieuwe Mahle X20-motor is ondergebracht, kan net zo snel worden geïnstalleerd en verwijderd als bij een normale racefiets met een conventionele steekas. Naast de eenvoudige en snelle installatie en verwijdering van het wiel, zorgt het systeem voor een automatische verbinding met de accu. Het is niet langer nodig om kabels handmatig aan te sluiten of los te koppelen. Alles gebeurt automatisch wanneer het wiel wordt geplaatst. Hoe? Heel eenvoudig: de linker achterderailleurhanger heeft een schuif met een ingebouwde elektrische verbinding die de naaf zo positioneert dat deze in contact komt met de accu: snel en zonder onjuiste koppeling.
Volledige integratie
Het geïntegreerde carbon monocoque stuur neemt het aerodynamische ontwerp van de Filante Bar over. De hybride versie heeft echter de nieuwe iWOC-knop en display op de stuurpen. Deze interface kan worden gebruikt om het systeem in te schakelen en de ondersteuningsmodus te wijzigen. Het stuur met dit speciale "ontwerp" maakt het mogelijk om de 4 ondersteuningsniveaus (Automatisch, Eco, Sport en Boost) te selecteren zonder dat de fietser zijn handen van het bovenste deel van het stuur hoeft te halen: een bijzonder veiligheidsvoordeel voor de fietser! Vergeleken met de vorige versie van de iWoc heeft Mahle niet alleen de ergonomie verbeterd, maar ook het gebruiksgemak en het aflezen van de gegevens: het batterijniveau en de geselecteerde ondersteuningsmodus zijn in één oogopslag te zien.
speling en geometrie
De bandenspeling is geschikt voor een moderne racefiets en ondersteunt velgen met banden tot 32 mm breed. De geometrie van de Filante Hybrid is hetzelfde als uw endurance-modellen. Verwacht dus geen agressieve geometrie, ook al wekt de fiets visueel misschien die indruk: ontspannen geometrie met een grote stack en beperkte reach. 6 maten beschikbaar van XS tot XXL.
Let op: Afbeelding kan afwijken. Raadpleeg de specificatietabel voor exacte kenmerken!