Het universele systeem tubeless (UST)
HIBIKE legt je in de hierna volgende tekst uit hoe het UST-systeem in elkaar zit en geeft je enige tips hoe om te gaan met deze techniek.
Aanvankelijk werd het bandensysteem zonder binnenband als minder betrouwbaar gezien. Maar dat heeft zich in de loop van de tijd ten goede gekeerd. Marktleider is het
'Universal System Tubeless' (UST) van Mavic. Veel grote bandenfabrikanten maken gebruik van dit systeem.
UST-banden zijn aan de binnenkant met butyl gevoerd en daarom luchtdicht. UST-velgen hebben geen boorgaten in het velgbed, met uitzondering van het ventielgat. Banden en velg vormen een luchtdichte eenheid, een binnenband is daarom overbodig.
De voordelen van een dergelijk systeem zijn:
- gering gewicht.
- Stootlekken, de zgn. snake bites, behoren tot het verleden.
- Geen plotseling luchtverlies bij het doorsteken van de band.
- Velglint, dat voor defecten kan zorgen, ontbreekt, daar de spaaknippels niet meer via boorgaten in de velg van buiten worden bevestigd.
- De bandendruk kan wat minder worden, dan het systeem met binnenband. Dat betekent meer rijcomfort omdat de band sterker kan vervormen en zich kan aanpassen aan de ondergrond. Er is meer grip op de weg. De rolweerstand blijft nagenoeg hetzelfde.
Wat te doen bij panne?
In het geval van panne, een gat in de band, kan in geval van nood dit van binnen uit worden gerepareerd met goede bandenplakkers. Wij adviseren speciale, sterkere UST-plakkers te gebruiken. Als je veel haast hebt kan je een vervangende band als reserve meenemen. Het plaatsen van een nieuwe band kan vrij eenvoudig en snel. Je moet alleen het ventiel uit en in de velg schroeven. Let op: we spreken hier over tubelessbanden, geen tubulars of tubes. Dat gaat geheel anders.
Montagetips
Bij het plaatsen of verwijderen van tubelessbanden geen gereedschap gebruiken. Gereedschap kan de gevoelige randen van band en velg beschadigen waardoor ze niet meer luchtdicht zijn. Om de banden makkelijk te plaatsen raden wij je aan speciale montage-vloeistof te gebruiken. Deze dicht eventuele spleten tussen band en velg.
Het is een bekend product in de auto-branche.
- Velg en band moeten volstrekt schoon zijn.
- Schroef het ventiel in de velg (een druppel montagevloeistof op de draad is hier nodig en nuttig).
- De montagevloeistof met kwast of doek op de bandhiel aanbrengen (dus daar waar band en velg elkaar raken).
- Zet één kant van de bandhiel compleet in het midden van de velg.
- Begin dan bij het ventiel de andere bandhiel rondom in de velg te duwen.
- Controleer of de band goed en gelijkmatig is aangebracht en het ventiel zich netjes tussen de twee bandhielen bevindt.
- Pomp de band snel op, totdat de beide bandhielen zich hoorbaar hebben gezet in de velg.
- Controleer rondom of de band mooi in de velg zit. De zijkanten van de band zijn daartoe van een merk voorzien. Deze markering moet aan beide kanten gelijkmatig zijn. Vaak moet je de bandendruk verder verhogen tot het gewneste niveau of het door de bandenproducent aanbevolen niveau. Let op de maximale bandendruk!
Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak?
Neem contact met ons op via e-mail of kom langs in Kronberg. We beantwoorden al je vragen.