In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
Fusion In-Mold Polycarbonaat Shell
Het EPS-schuim wordt in de dunne microshell-schaal geïnjecteerd terwijl het nog in de mal zit (of "matrijs", wat de naam verklaart) in plaats van het afzonderlijk te vormen en later vast te lijmen. Dit proces werd voor het eerst geïntroduceerd door Bell en is nu de standaard voor alle veeleisende helmen.
vlotter passen
Bell's meest geavanceerde helmmontagesysteem combineert comfort en veiligheid in een ultralichtgewicht ontwerp. Float Fit™ optimaliseert de pasvorm van de helm op 2 manieren - hoofdomtrek en verticale aanpassing. Om het gewicht te verminderen en de bruikbaarheid te vereenvoudigen, omsluiten de geleidingsarmen de achterkant van het hoofd op een unieke manier dankzij het "Float" -ontwerp. Hierdoor staat de helm in een ideale positie op het hoofd. Eenvoudig, licht en comfortabel.
Overbrow ventilatie
Diepe luchtinlaten boven het voorhoofd brengen verkoelende lucht in de helm, die door een matrix van luchtkanalen rond het hoofd wordt geleid en overal voor een koel helmklimaat zorgt
ActiveAir
Met Active Air kan de gebruiker de luchtstroom, temperatuur en aerodynamica eenvoudig aanpassen via een gestroomlijnd bedieningspaneel aan de bovenkant van de helm. Een intern schuifmechanisme opent en sluit alle ventilatieopeningen naar behoefte, waardoor optimale prestaties worden geleverd in elke rijsituatie.
X-Static®-pads
De X-Static XT2® pads zijn geweven met zilverdraad. Sneldrogend en antibacterieel werken ze tegen geurtjes. Bovendien geven de X-Static®-pads de bestuurder een verkoelend gevoel als het warm is en een verwarmend gevoel als het koud is dankzij hun thermische eigenschappen.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij tal van ongevallen extra te beschermen. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen is de impact echter schuin, wat kan leiden tot draaibewegingen voor het hoofd.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te verminderen in bepaalde gevallen van schuine impact.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor roterende bewegingen dan lineaire bewegingen, omdat ze een afschuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer roterende beweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel kan ontstaan.
Rotatiebeweging is een veelvoorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om bij een ongeval iets in de helm te schuiven, waardoor de krachten van het hoofd kunnen worden weggeleid. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen is de impact onder een hoek. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die voornamelijk zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen na tegen roterende bewegingen. Het hersenvocht is ons natuurlijke afweersysteem dat de hersenen in staat stelt om verschoven naar de schedel te bewegen.