In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
in schimmel
Met de in-mold constructie wordt de robuuste polycarbonaat buitenschaal tijdens het schuimen in één handeling verlijmd met de schokabsorberende EPS-binnenschaal. De helm wordt steviger zonder extra gewicht. Dit productieproces maakt het ook mogelijk om aanzienlijk betere ventilatiesystemen en ventilatieopeningen te vormen. In-mold helmen zijn in vergelijking met traditionele helmen lichter en hebben aanzienlijk betere ventilatiesystemen.
RocLoc® 5
De nieuwe maatstaf in montagesystemen is ongetwijfeld het Roc Loc® 5 montagesysteem. Het verstelmechanisme zit in een minibehuizing, de maataanpassing is eenvoudig en in microrasters met twee vingers. Daarnaast is het systeem in hoogte verstelbaar zodat de helm perfect past.
Windtunnel™
Wind Tunnel™-ventilatie is Giro's gepatenteerde systeem van interne kanalen en actieve ventilatieopeningen die koele, frisse lucht over en rond je hoofd leiden, waardoor vermoeiende hitte en muffe lucht naar buiten worden geduwd. Een verschil dat u kunt zien en voelen - op elke reis.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij tal van ongevallen extra te beschermen. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen is de impact echter schuin, wat kan leiden tot draaibewegingen voor het hoofd.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te verminderen in bepaalde gevallen van schuine impact.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor roterende bewegingen dan lineaire bewegingen, omdat ze een afschuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer roterende beweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel kan ontstaan.
Rotatiebeweging is een veelvoorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om bij een ongeval iets in de helm te schuiven, waardoor de krachten van het hoofd kunnen worden weggeleid. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen is de impact onder een hoek. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die voornamelijk zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen na tegen roterende bewegingen. Het hersenvocht is ons natuurlijke afweersysteem dat de hersenen in staat stelt om verschoven naar de schedel te bewegen.