In dit hoofdstuk leggen we uit welke technologieën de fabrikant in dit product gebruikt.
in schimmel
Door de in-mold constructie wordt de robuuste polycarbonaat buitenschaal in één handeling tijdens het schuimen verbonden met de schokabsorberende EPS binnenschaal. De helm wordt steviger zonder extra gewicht. Dit productieproces maakt het ook mogelijk om aanzienlijk betere ventilatiesystemen en ventilatieopeningen te vormen. Vergeleken met traditionele helmen zijn in-mold helmen lichter en hebben ze aanzienlijk betere ventilatiesystemen.
RocLoc® 5
De nieuwe maatstaf op het gebied van beslagsystemen is ongetwijfeld het Roc Loc® 5 beslagsysteem. Het verstelmechanisme zit in een minibehuizing, de maatverstelling is eenvoudig en in microrasters met twee vingers. Daarnaast is het systeem in hoogte te verstellen zodat de helm perfect aansluit.
Windtunnel™
Wind Tunnel™-ventilatie is Giro's gepatenteerde systeem van interne kanalen en actieve ventilatieopeningen die koele, frisse lucht over en rond uw hoofd leiden, waardoor uitlaatgassen en muffe lucht naar buiten worden geduwd. Een verschil dat u kunt zien en voelen - op elke reis.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij talrijke ongevallen extra bescherming te bieden. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen vindt de impact echter onder een hoek plaats, waardoor draaibewegingen van het hoofd kunnen ontstaan.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te helpen verminderen bij bepaalde gevallen van impact onder een hoek.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor rotatiebewegingen dan voor lineaire bewegingen, omdat ze een schuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer rotatiebeweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel ontstaat.
Rotatiebeweging is een veel voorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is zo ontworpen dat hij bij een ongeval lichtjes in de helm glijdt, waardoor de krachten van het hoofd weggeleid kunnen worden. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen vindt de impact onder een hoek plaats. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die in de eerste plaats zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het beschermingssysteem van de hersenen tegen rotatiebewegingen na. Het hersenvocht is ons natuurlijke afweersysteem waarmee de hersenen zich ten opzichte van de schedel kunnen verplaatsen.