De beste aerohelm in het peloton wordt steeds cooler
De S-Works Evade 3 is van de grond af opnieuw ontworpen en biedt nog betere ventilatie, waardoor hij de beste keuze is op verschillende podia. Door talloze en uitgebreide computersimulaties en tests in hun eigen windtunnel heeft Specialized een diffuser kunnen ontwikkelen die de aerodynamica verbetert en tegelijkertijd resulteert in een verhoogde luchtuitwisseling (tot 10% meer doorlaatbaarheid) voor een betere ventilatie van het hoofd .
Bovendien is het verstelsysteem geoptimaliseerd, zodat de helm nog beter aan de individuele hoofdvorm kan worden aangepast. Het beproefde Tri-Fix-gordelsysteem is door een 10 mm brede band minimaal geoptimaliseerd en biedt de bestuurder individuele instelmogelijkheden.
Het mentaliteitssysteem van de Evade 3 is nog steeds ANGi-compatibel en in hoogte verstelbaar. Met de ultralichte en uiterst comfortabele MIPS Air Node-technologie die rechtstreeks in de helmpads is geïntegreerd, benadrukt Specialized de bescherming van de bestuurder bij een val.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we uit welke technologieën de fabrikant in dit product gebruikt.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij talrijke ongevallen extra bescherming te bieden. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen vindt de impact echter onder een hoek plaats, waardoor draaibewegingen van het hoofd kunnen ontstaan.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te helpen verminderen bij bepaalde gevallen van impact onder een hoek.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor rotatiebewegingen dan voor lineaire bewegingen, omdat ze een schuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer rotatiebeweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel ontstaat.
Rotatiebeweging is een veel voorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is zo ontworpen dat hij bij een ongeval lichtjes in de helm glijdt, waardoor de krachten van het hoofd weggeleid kunnen worden. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen vindt de impact onder een hoek plaats. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die in de eerste plaats zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen tegen rotatiebewegingen na. Het hersenvocht is ons natuurlijke beschermingssysteem dat ervoor zorgt dat de hersenen verschoven ten opzichte van de schedel kunnen bewegen.