Ultieme ventilatie kenmerkt de S-Works Prevail 3
De fietshelm is perfect voor rijders die het comfort en de temperatuurregulerende voordelen van een superieur ventilatiesysteem waarderen. Het is de ultieme allround helm die uitblinkt in warme omstandigheden, inspannende beklimmingen en bergetappes.
In hun constante zoektocht om de ventilatie van hun helmen verder te verbeteren, heeft Specialized de luchtstroomblokkerende schuimbruggen in het midden van de helm verwijderd, waardoor luchtkanalen zijn gecreëerd die het ventilatiegebied met 24,5% vergroten in vergelijking met de S-Works Prevail II Vent. De geheel nieuwe S-Works Prevail 3 heeft het grootste ventilatiegebied van alle helmen die ze ooit hebben gemaakt.
In het geval van een impact is het de taak van een helm om de energie van de impact af te voeren. De traditionele benadering van helmontwerp is dat meer schuim (EPS) resulteert in een beter energiebeheer. Specialized het boek over het ontwerpen van fietshelmen door verder te innoveren dan het schuim. Geweven aramide "kabels" lopen door de helm en zijn bevestigd aan zijpanelen van koolstofvezel. In het geval van een botsing werkt de AirCage-technologie volgens hetzelfde principe als hangbruggen, waarbij lokale krachten over de helm worden verdeeld.
Het occipitale basisaanpassingssysteem optimaliseert het comfort doordat de pasvorm van de helm kan worden aangepast aan de individuele hoofdvorm. Bovendien kan de helmhoek worden gewijzigd voor een betere compatibiliteit met verschillende brillen. Het Tri-Fix-gordelsysteem biedt chauffeurs extra comfort door middel van individuele aanpassingsopties, herziene, dunnere riemband met een breedte van 10 mm minimaliseert het riemgeluid. Het ANGi-compatibele, ultralichte Mindset-afstelsysteem kan ook in hoogte worden aangepast en is opnieuw ontworpen voor betere grip en gemakkelijkere bediening tijdens het rijden.
De ultralichte en uiterst comfortabele MIPS Air Node-technologie is direct in de helmvulling geïntegreerd. Het bestaat uit een gladde, wrijvingsarme laag die de rotatiekrachten effectief afvoert. Op basis van het ontwikkelingswerk van Specialized heeft MIPS perforaties in deze laag verwerkt om het ademend vermogen, de prestaties, het comfort en de gewichtsbesparing te maximaliseren.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij talrijke ongevallen extra te beschermen. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen is de impact echter onder een hoek, wat kan leiden tot draaibewegingen voor het hoofd.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te verminderen in bepaalde gevallen van schuine impact.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor roterende bewegingen dan lineaire bewegingen, omdat ze een afschuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer roterende beweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel kan ontstaan.
Rotatiebeweging is een veelvoorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om bij een ongeval iets in de helm te schuiven, waardoor de krachten van het hoofd kunnen worden weggeleid. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen is de impact onder een hoek. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die voornamelijk zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen na tegen roterende bewegingen. De cerebrospinale vloeistof is ons natuurlijke afweersysteem dat de hersenen in staat stelt om verschoven naar de schedel te bewegen.