HIBIKE - Je online-shop voor onderdelen
Wil je onderdelen kopen voor een gunstige, lage prijs? Dan ben je hier goed uit, want we zijn er in gespecialiseerd. HIBIKE begon met fietsonderdelen. Deze maken nog steeds het grootste deel uit van ons assortiment.
Dit assortiment is in de loop der jaren enorm uitgebreid. Voor ieder soort fiets verschaffen wij onderdelen. Wij behouden voor jou het overzicht en je kunt profiteren van ons groot aantal merken en van onze lage prijzen. Bestel online en wij bezorgen je fietsonderdelen, overal ter wereld. Of het nu gaat om een klein onderdeel, of om een belangrijk onderdeel waar je niet buiten kunt, tuning-onderdelen voor je mountainbike of slechts een boutje ! Als je het gewenste onderdeel niet snel kunt vinden, neem contact op en we helpen je verder. Veel plezier met het rondsnuffelen in ons grote aanbod!
Fietsonderdelen moeten worden onderhouden en regelmatig gecontroleerd.
Onderdelen verslijten. Naast de ketting, planetenwielen en remblokken, kunnen ook rem-en versnellingskabels verslijten en de montagepunten verroesten of breken. Zowel voor de snelrijdende racefiets, als voor de zwaar belaste mountainbike, moet je de noodzaak van storingsvrij functioneren niet onderschattten!
Veiligheid gaat voor alles, dus zorg er voor dat de verschillende onderdelen in goede staat zijn!
- Regelmatige inspectie door de vakhandelaar is daarom aan te bevelen.
- Vooral heeft vering regelmatig vakkundige service nodig!
- Met een korte check-up voor iedere tour kan je een hoop narigheid voorkomen.
Onze werkplaats adviseert je....
Een korte check-up van de belangrijkste onderdelen voor de start van een tour
De belangrijkste onderdelen, die het altijd moeten doen, zijn de remmen, de schroefbouten van stuur en voorbouw, het balhoofd, de wielen en de banden. Functioneert een onderdeel niet goed, dan kun je erop wachten: een harde val!
- Remmen: Is de drukverdeling van beide remmen gelijk? Zijn de remvoering en remschijven in orde? Treedt er verlies van vloeistof of olie op bij de afsluitingen?
- Balhoofd: Zit er speling in? Kan het vrij draaien?
- De stuurzone: Zitten alle schroeven vast? Draait het stuur met voorbouw ten opzichte van het wiel? Zo ja, de schroefbout(en) aandraaien met het juiste gereedschap.
- De wielen:Is de bandenspanning juist? Zijn de velgen onbeschadigd? Zijn de lagers in orde? Draait het wiel goede? Zijn de spaken op goede spanning?
- Niet van levensbelang, maar toch zinvol: is de ketting geolied?
Plaats en functie van de verschillende onderdelen:
Dit houdt alles draaiende: de aandrijving
De ketting wordt door het kettingblad met pedalen aangedreven. Een fiets met versnelling gebruikt meerdere versnellingen om gemakkelijk vooruit te komen. Deze versnellingen worden naar gelang de omstandigheden ingesteld. Bij de kettingbladen(voor) en de cassettes(achterwiel) zijn talloze combinaties mogelijk. Tot de aandrijving behoren de volgende onderdelen:
Het hart van een fiets: het frame.
In de basis bestaat het frame uit een bovenbuis, onderbuis, zitbuis waaraan de zadelstang met zadel wordt bevestigd en de stuurbuis dat het balhoofd met stuur en stuurvork opneemt.
De staande achtervork en liggende achtervork maken het mogelijk het achterwiel te monteren. Bij een zgn. fullsuspensionfiets komt ook een extra schokdempend element naar voren, nl. de achterbouwdemper. In het frame vindt je de volgende onderdelen:
De wielen:
Net zo belangrijk zijn goedlopende wielen. Als je een complete set koopt, dan is dit een voorwiel en een achterwiel. Dan zijn er de nodige onderdelen, zoals de wielnaven en spaken. Dat biedt de liefhebber de kans om een wiel naar eigen wensen op te bouwen.
Dan zijn er wielen van verschillende afmetingen, variërend van het wiel van een kinderfiets van 12-inch (12" of 12-duims) tot aan die van 29-inch toe. Dan zijn er ook verschillende velgbreedten. Van extra smal voor de racefiets, tot aan de extra brede voor de fatbikes. Ook kan men kiezen uit verschillende kleuren.
Tot de onderdelen van een fietswiel behoren:
De voorkant van een fiets:
De voorvork, het balhoofd, de stuurpen of stuurnok en het stuur vormen een eenheid. Als je de lengte van de voorbouw en van het balhoofd met stuurbuis wijzigt, beïnvloedt je het zitcomfort en de zitpositie. De zitpositie zegt wat over je rijstijl. De fiets kan ook zo worden gebouwd dat je 'plat' ligt of 'steil rechtop' zit. Een zitpositie rechtop is goed voor langere ritten en huis-kantoorritten. Voor sportief en snel onderweg zijn is een vlakke zitpositie beter. Tot de onderdelen aan de voorkant van de fiets behoren: