Logo
Levering aan: NL

Inloggen
Status bestelling
Parts & accessories 😱 up to 75% OFF >

Remmen en accessoires

Kies een categorie in het menu Remmen



Kies de juiste remmen

In de eerste plaats moet je vasstellen of je een set remmen voor je mountainbike of voor je racefiets nodig hebt. Vervolgens kun je kiezen tussen hydraulische of mechanische remmen.
Hydraulische remmen werken beter en hebben een grotere remkracht. Je hoeft relatief weinig kracht uit te oefenen op de remhendels. Mechanische remmen zijn robuuster dan de hydraulische, maar bieden wat minder remkracht. Dit wordt veroorzaakt door de wrijving die de remkabels ondervinden in hun remleiding. Daardoor gaat wat kracht verloren. Crossfietsen en de wat goedkopere mountainbikes zijn vaak met mechanische schijfremmen uitgerust. Hydraulische remmen zijn duurder in de aanschaf, maar ook duurder in onderhoud vanwege het moeten ontluchten van het systeem of olie verversen.

Wij bieden hierna een overzicht van de in de markt aangeboden varianten.

De meest gebruikte rem: de schijfrem (disc brake)

Scheibenbremsen in großer Auswahl online günstig kaufenDe schijfremmen van een mountainbike
Naast de bekende hydraulische, met remvloeistof werkende schijfremmen, komen nog de mechanische schijfremmen voor. De voordelen van schijfremmen voor een mountainbike zijn groot: gering gewicht, enorme remkracht en goed te doseren! De remschijf speelt een belangrijke rol. De diameter van de remschijf moet correct zijn. De diameter hangt af van het gewicht van de berijder en van het doel waarvoor je de fiets gebruikt. Kies je een te kleine schijf, dan loop je het risico dat de schijf oververhit raakt. De montage en démontage plus het instellen van de schijfrem is niet ingewikkeld. De meeste remklauwen kunnen d.m.v. een post-mountmontage worden bevestigd. Hierbij kan men, omdat de schroefgaten ovaal zijn, de remklauw zodanig afstellen, dat het aanlopen van de remmen wordt voorkomen. Hieronder volgt een opsomming van de passende keuze voor schijfremmen aan je mountainbike:

Schijfremmen voor een racefiets
De schijfrem komt bij racefietsen steeds vaker voor. Hier heeft zich in de loop der jaren een omwenteling voltrokken, omdat de velgrem standaard was. Vooral bij crossfietsen is de schijfrem aan een opmars bezig, omdat deze meer grip biedt en betrouwbaarder is.

Canti, V-Brakes & hydraulische velgremmen voor MTB's, trekking- en crossfietsen

Felgenbremsen für MTB oder Rennrad online günstig kaufen De trend bij mountainbikes is, dat Canti- en V-remmen worden verdrongen door schijfremmen. Bij niet al te wild gebruik zijn velgremmen voor mountainbike of trekkingfiets voldoende en i.t.t. de schijfremmen goedkoper. Cantilever-remmen, canti's worden nog flink gebruikt bij crossfietsen, omdat zij met racefietshendels kunnen worden gecombineerd. Hogere remkracht wordt geleverd door de V-remmen (V-brakes), die je nog steeds aantreft bij mountainbikes en trekkingfietsen. Als je niet van extreme downhill-ritten houdt, is er niets op tegen om laatstgenoemde remmen te kiezen. De passende keuze voor velgremmen:

Dan zijn er, niet te vergeten, nog de hydraulische velgremmen voor MTB en racefiets, ofschoon je ze niet vaak meer ziet. Ze zijn goed vanweg hun goed doseerbare remkracht, vooral bij nat weer.

Als je in de diverse categorieën zoekt vindt je meer détails. In onze onlineshop kom je goed en voordelig terecht.

Korte uitleg over DOT en minerale olie

DOT is een een zeer vloeibare hydraulische vloeistof, op polyglycol-basis. Dit wordt vaak rem-olie of DOT-olie genoemd, maar scheikundig is het geen olie. Het kookpunt van de vloeistof ligt hoog. Van DOT 5.1 is dit ca. 260°C. Nadeel van DOT is dat het zich zeer goed mengt met water. Het is water-aantrekkend, hygroscopisch. Daardoor trekken remmen, gevuld met DOT water aan, waardoor het kookpunt daalt. Hierom adviseren wij je om jaarlijks verversen van de vloeistof, om veiligheid en zekerheid te waarborgen. Minerale olie is gewonnen uit fossiele brandstof. Het is niet hygroscopisch en heeft een kookpunt van ca. 190°C.
!!LET OP!! DOT en minerale olie mogen niet worden gemengd vanwege hun verschillende eigenschappen. Bij menging van de twee kunnen afdichtingen en leidingen worden aangetast en de werking van de remmen benadelen.
Welke producent maakt wat:

  • DOT: SRAM/AVID, FORMULA, HAYES, HOPE
  • Minera olie: MAGURA, SHIMANO

Korte uitleg van het onderwerp remblokken

Een grof onderscheid wordt gemaakt tussen het soort wrijfvlakken: organische en metalen (gesinterde) remblokken.
Organische remblokken sparen de remschijven beter dan de metalen, maar zijn gevoeliger voor hogere temperaturen. Metalen remblokken kunnen beter hitte verdragen en worden gebruikt voor mountainbikes en bij extreme inzet. Zij houden het langer dan de organische.

 
AJAX Loader Icon