Remsysteem voor voor- of achterwiel uit de 105 Di2 groepset
Verfijnd met feedback van professionals, biedt de nieuwe draadloze dual-control hendel meer controle en ongeëvenaarde ergonomie, inclusief een verhoogde top van de kap en een soepelere, lichtere hefboomwerking. Dankzij het reikwijdteverstelmechanisme kan de afstand tussen het stuur en de hendel worden aangepast aan elke handgrootte en rijstijl. Bovendien is het remgebied vergroot om meer controle bij het remmen mogelijk te maken.
De geheel nieuwe hydraulische remklauw heeft 10% meer remblokspeling dan de 105 mechanische rem - dat betekent minder remslijtage en minder geluid. Bovendien is het ontluchten van de rem eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
Bereik aanpassen
De remhendel is voorzien van een reachverstelling. Hierdoor kan de grip zich aanpassen aan de grootte van de hand van de bestuurder, zijn rijstijl of persoonlijke voorkeuren.
DCL - Dubbele hendelbediening
DCL staat voor Dual Lever Control. Het heeft rem- en schakelfuncties en zorgt voor een eenvoudige bediening. De verbeterde ergonomie is waarschijnlijk nog belangrijker voor de hoge standaard dan extra versnellingen. De technologie van de nieuwe schakelhendel brengt de stabiliteit van Shimano's MTB-technologie en werkt zo nauwkeurig en soepel dat het mogelijk is om met één vinger naar voren en naar achteren te schakelen. Dit is echt een hoogtepunt van Shimano Total Integration. Om dit te begrijpen, moet je het gewoon zelf ervaren.
De dual-control schakel-/remhendels op de DURA-ACE, ULTEGRA en 105 zijn geoptimaliseerd en hebben nu bijvoorbeeld een gewichtsgereduceerd gewricht aan de binnenkant van het schakelmechanisme, en de schakelkabel is geïntegreerd om gemakkelijker te kunnen sturen. De extreem compacte en zeer nauwkeurig vervaardigde afzonderlijke onderdelen resulteren in een ongeëvenaarde schakelsnelheid.
E-Tube Project - Instellingen aanpasbaar via de app
De door Shimano ontwikkelde mobiele applicatie E-Tube Project heeft functies voor fietsaanpassing, firmware-update en onderhoud via een draadloze verbinding met de fiets. Meer gedetailleerd onderhoud van de fiets is mogelijk door de fiets met een kabel aan te sluiten op de E-Tube Project applicatie voor Windows V4.
ICE Technologies
Vervaging, dat kan optreden in de remschijf en het remblok bij continu remmen op lange afdalingen, verslechtert de remprestaties. Shimano heeft ICE TECHNOLOGIES remschijven en ICE TECHNOLOGIES remblokken geïntroduceerd om koeltechnologie te creëren voor constant hoge remprestaties. De remschijf met zijn 3-laagse sandwichstructuur van roestvrij staal, aluminium en roestvrij staal zorgt voor een betere warmteafvoer. De remblokken hebben ook koelribben. De constructie van de schijf in combinatie met de koelribben resulteert in een langere levensduur van de pad, minder remgeluid, minder fading en een lager gewicht.
EEN WEG BLOEIEN
ONE WAY BLEEDING is ontwikkeld om snel en eenvoudig te voorkomen dat lucht in het hydraulisch systeem vast komt te zitten. Shimano heeft de manier waarop de remvloeistof door het systeem wordt geleid geoptimaliseerd om te voorkomen dat luchtbellen in het systeem blijven steken. Het eenrichtingspad voor minerale olie, samen met de trechter voor het vullen, zorgt voor schoon, probleemloos ontluchten.