Remsysteem voor voor- of achterwiel vanaf de 105 groepset
Verfijnd met feedback van professionals, biedt de nieuwe dual-control-hendel meer controle en ongeëvenaarde ergonomie, inclusief een verhoogde kappunt en soepelere, lichtere hefboomwerking. Dankzij het mechanisme voor het afstellen van de reikwijdte kan de afstand tussen het stuur en de hendel worden aangepast aan elke handmaat en rijstijl. Bovendien is het remoppervlak vergroot om meer controle tijdens het remmen mogelijk te maken.
De geheel nieuwe hydraulische remklauw heeft 10% meer remblokspeling dan de 105 mechanische rem - dat betekent minder remslijtage en minder geluid. Daarnaast is het ontluchten van de rem eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
Bereik aanpassen
De remhendel is voorzien van een bereikverstelling. Hierdoor kan de grip zich aanpassen aan de grootte van de hand van de bestuurder, zijn rijstijl of persoonlijke voorkeuren.
DCL - Bediening met dubbele hendel
DCL staat voor Dual Lever Control. Het heeft rem- en schakelfuncties en zorgt voor een eenvoudige bediening. De verbeterde ergonomie is waarschijnlijk nog belangrijker voor de hoge standaard dan extra versnellingen. De technologie van de nieuwe schakelhendel brengt de stabiliteit van Shimano's MTB-technologie en werkt zo nauwkeurig en soepel dat het mogelijk is om met slechts één vinger voor en achter te schakelen. Dit is echt een hoogtepunt van Shimano Total Integration. Om dit te begrijpen, moet je het simpelweg zelf ervaren.
De dual-control schakel-/remhendels op de DURA-ACE, ULTEGRA en 105 zijn geoptimaliseerd en hebben nu bijvoorbeeld een gewichtsarm gewricht aan de binnenkant van het schakelmechanisme en de schakelkabel is geïntegreerd om gemakkelijker te kunnen sturen. De uiterst compacte en uiterst nauwkeurig vervaardigde afzonderlijke onderdelen resulteren in een ongeëvenaarde schakelsnelheid.
ICE-technologieën
Vervaging, wat kan optreden in de remschijf en het remblok bij continu remmen op lange afdalingen, verslechtert de remprestaties. Shimano heeft ICE TECHNOLOGIES remschijven en ICE TECHNOLOGIES remblokken geïntroduceerd om koeltechnologie te creëren voor consistent hoge remprestaties. De remschijf met zijn 3-laagse sandwichstructuur van roestvrij staal, aluminium en roestvrij staal zorgt voor een betere warmteafvoer. De remblokken hebben ook koelribben. De constructie van de schijf in combinatie met de koelribben resulteert in een langere levensduur van het remblok, minder remgeluid, minder fading en een lager gewicht.
ONE WAY BLOEDEN
ONE WAY BLEEDING is ontwikkeld om snel en gemakkelijk te voorkomen dat er lucht in het hydraulische systeem vast komt te zitten. Shimano heeft de manier waarop de remvloeistof door het systeem wordt geleid, geoptimaliseerd om te voorkomen dat luchtbellen in het systeem vast komen te zitten. Het eenrichtingspad voor minerale olie, samen met de trechter voor het vullen, zorgt voor een schone, probleemloze ontluchting.