Klaar voor elk gebruik
Begin 2015 voerde het ingenieursteam van SwissStop een reeks laboratoriumtests uit op remschijven voor fietsen. De ingenieurs construeerden vervolgens digitale modellen van deze rotoren en simuleerden dezelfde testomstandigheden met hoogontwikkelde software. De datavergelijking bevestigde dat de simulaties nauwkeurig en effectief waren, waarna een aantal digitale prototypes zijn ontwikkeld, grondig getest en geëvalueerd.
Nieuw ontwerp - betere prestaties
De warmteoverdracht in de afzonderlijke modellen is uitgebreid gemeten met behulp van simulatiesoftware. Op basis van de respectievelijke relatie tussen convectie, straling, oppervlak en gewicht is het optimale ontwerp bepaald om met een minimaal gewicht een maximale warmteafvoer en sterkte te bereiken. De structuur van elk ontwerp werd geëvalueerd met behulp van remkrachten variërend van normale handkracht tot het theoretische maximum. Kritische drukpunten in de structuur werden geïdentificeerd om de sterkte en stijfheid van de rotor te maximaliseren.
Met behulp van CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics) werd de luchtstroom over het rotoroppervlak en door de uitsparingen gemeten. Een selectie van profielen werd getest om de effecten van asymmetrische sleuven te bepalen en om het koelend effect van de luchtstroom op de oppervlakken te optimaliseren. De thermodynamische simulaties, structuuranalyses / materiaalanalyses en vloeistofdynamische visualisaties zijn uitgevoerd in samenwerking met het instituut van de Hogeschool, HSR in Rapperswil.
Het definitieve ontwerp werd bevestigd en gevisualiseerd met behulp van verdere thermische en structurele simulaties. Er werd gekozen voor een tweedelig ontwerp bestaande uit een spin (7075-T6 aluminiumlegering) en een SUS410 roestvrijstalen frictiering om de juiste balans te vinden tussen lichtgewicht, betrouwbare warmtebeheersing en structurele prestaties.
De laboratoriumtest van de Catalyst Disc Rotor bevestigde de resultaten van de technische simulaties. In de duurtest leverde de Catalyst uitstekende resultaten op. Terwijl conventionele remsystemen na verloop van tijd verslijten en het materiaal uiteindelijk faalt (vervaging), biedt de katalysator een remkoppel dat op de lange termijn constant blijft. Verdere tests toonden een uiterst effectief warmtebeheer, aanzienlijk kortere remafstanden, zeer weinig slijtage en structurele duurzaamheid bij krachtig remmen. Over het algemeen presteerde de Catalyst beter dan de huidige marktleidende modellen.
Door praktische tests met prototypes heeft het ontwikkelingsteam de optimale relatie bepaald tussen twee essentiële maar tegenstrijdige kenmerken: remprestaties en gewicht. Een paar zorgvuldig afgemeten extra grammen materiaal op de buitenring resulteerden direct in kortere remafstanden. Ingenieurs hebben materiaal toegevoegd aan bepaalde rotormaten om de prestaties en duurzaamheid verder te verbeteren.
eigendommen
P100005612
Materiaal: roestvrij staal
Constructie: 2-delig
Bevestiging: Centerlock (borgring optioneel verkrijgbaar)
Diameter: 140mm
Voeringdikte: 1,85 mm
P100005493
Materiaal: roestvrij staal
Constructie: 2-delig
Bevestiging: Centerlock (borgring optioneel verkrijgbaar)
Diameter: 160mm
Dekkingsdikte: 1.80mm
P100005494
Materiaal: roestvrij staal
Constructie: 2-delig
Bevestiging: Centerlock (borgring optioneel verkrijgbaar)
Diameter: 180mm
Dekkingsdikte: 1.90mm
P100005708
Materiaal: roestvrij staal
Constructie: 2-delig
Bevestiging: Centerlock (borgring optioneel verkrijgbaar)
Diameter: 203 mm
Paddikte: 1,95 mm
P100006045
Materiaal: roestvrij staal
Constructie: 2-delig
Bevestiging: Centerlock (borgring optioneel verkrijgbaar)
Diameter: 220 mm
Paddikte: 1,95 mm
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we uit welke technologieën de fabrikant voor dit product gebruikt.
Krachtig en duurzaam
Krachtig remmen en hoge duurzaamheid, verkrijgbaar in vijf maten voor alle toepassingen, van weg tot cyclocross, cross country en downhill tot e-bikes. Verschillende materiaaldiktes afhankelijk van de rotordiameter, gericht materiaalgebruik op belangrijke punten en een frictiering van SUS410 roestvrij staal verhogen tegelijkertijd de remprestaties en de levensduur.
Goedgekeurd voor wegraces door de UCI
Op 1 januari 2017 is de Union Cyclist Internationale (UCI) gestart met de 2e proefrit voor schijfremmen in het wegwielrennen. De remschijven mogen aan de buitenzijde geen hoeken van 90° hebben. De SwissStop Catalyst-schijven zijn goedgekeurd voor wegraces vanwege hun afgeronde randen aan de buitenkant.
Praktische slijtage-indicatoren
Drie kleine gaatjes aan elke kant van de rotor geven precies aan wanneer de remschijf vervangen moet worden.