Krachtig en duurzaam
Krachtig remmen en hoge duurzaamheid, verkrijgbaar in vijf maten voor alle toepassingen van weg tot cyclocross, cross country en downhill tot e-bikes. Verschillende materiaaldiktes afhankelijk van de rotordiameter, gericht materiaalgebruik op belangrijke punten en een wrijvingsring van SUS410 roestvrij staal verhogen tegelijkertijd de remprestaties en duurzaamheid.
Swiss Engineering - de ontwikkeling van de Catalyst-remschijven
Begin 2015 voerde het engineeringteam van SwissStop een reeks laboratoriumtests uit op remschijven voor fietsen. De ingenieurs bouwden vervolgens digitale modellen van deze rotoren en simuleerden dezelfde testomstandigheden met geavanceerde software. De vergelijking van de gegevens bevestigde dat de simulaties nauwkeurig en effectief waren, en er werd een aantal digitale prototypes ontwikkeld, grondig getest en geëvalueerd.
De warmteoverdracht in de afzonderlijke modellen werd uitgebreid gemeten met behulp van simulatiesoftware. Op basis van de respectievelijke relatie tussen convectie, straling, oppervlak en gewicht is het optimale ontwerp bepaald om maximale warmteafvoer en sterkte te bereiken met een minimaal gewicht. De structuur van elk ontwerp werd geëvalueerd met behulp van remkrachten variërend van de normale handkracht tot het theoretische maximum. Kritische drukpunten in de constructie werden geïdentificeerd om de sterkte en stijfheid van de rotor te maximaliseren.
Met behulp van CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics) werd de luchtstroom over het rotoroppervlak en door de uitsparingen gemeten. Een selectie van profielen is getest om de effecten van asymmetrische sleuven te bepalen en om het koelend effect van de luchtstroom op de oppervlakken te optimaliseren. De thermodynamische simulaties, structuuranalyses / materiaalanalyses en vloeistofdynamische visualisaties werden uitgevoerd in samenwerking met het instituut van de hogeschool, HSR in Rapperswil.
Het uiteindelijke ontwerp werd bevestigd en gevisualiseerd door middel van verdere thermische en structurele simulaties. Een tweedelig ontwerp bestaande uit een spin (7075-T6 aluminiumlegering) en een SUS410 roestvrijstalen frictiering werd gekozen om de juiste balans te vinden tussen lichtgewicht, betrouwbare warmtecontrole en structurele prestaties.
De laboratoriumtest van de Catalyst Disc Rotor bevestigde de resultaten van de technische simulaties. In de langdurige belastingstest leverde de Catalyst uitstekende resultaten. Terwijl conventionele remsystemen na verloop van tijd verslijten en het materiaal uiteindelijk faalt (fading), biedt de Catalyst een remkoppel dat op lange termijn constant blijft. Verdere tests toonden een extreem effectief warmtebeheer, aanzienlijk kortere remafstanden, zeer weinig slijtage en structurele duurzaamheid bij krachtig remmen. Over het algemeen presteerde de Catalyst beter dan de huidige marktleidende modellen.
Aan de hand van praktijktesten met prototypes heeft het ontwikkelteam de optimale relatie bepaald tussen twee essentiële maar tegenstrijdige kenmerken: remprestaties en gewicht. Een paar zorgvuldig afgemeten extra gram materiaal op de buitenring resulteerde in kortere remafstanden. Voor bepaalde rotormaten hebben ingenieurs materiaal toegevoegd om de prestaties en duurzaamheid verder te verbeteren.