Carbon en titanium gecombineerd met uitstekende remprestaties
Met de G2 Ultimate heeft SRAM niets gespaard! De ontwikkelaars gebruikten de beste materialen, titanium en koolstof, om hun lichtste rem met vier zuigers aller tijden te creëren. Remkracht, bestuurbaarheid en ergonomie van de hendel zetten hier een nieuwe standaard. De individuele instelling is snel en intuïtief. En wat betreft de prestaties: onze testrijders noemden ze niet voor niets de 'minicode'.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we uit welke technologieën de fabrikant voor dit product gebruikt.
Bleeding Edge™
Met dit nieuwe remvloeistofcircuit is de ventilatieopening naar de onderkant van de remklauw verplaatst en kunnen alle vier de zuigerboringen er bij. Tijdens het ontluchten wordt de remklauw op natuurlijke wijze gevuld met vloeistof, wat het ontluchten gemakkelijker en gelijkmatiger maakt.
Timing poort sluiting
De synchronisatiepoort van een hydraulische rem is de verbinding tussen het reservoir en de boring van de hoofdcilinder. Wanneer aan de hendel wordt getrokken, passeert een komafdichting dit gebied en sluit de opening, waardoor het systeem onder druk komt te staan. SRAM's nieuwe TPC Plus-systeem voor het sluiten van de synchronisatieopening heeft stevige afdichtingen en een ultrazacht cilinderboringoppervlak voor betrouwbare en constante remprestaties.
Power Reserve Geometry™
Kortom, een remhendel versterkt gewoon de kracht die door je hand wordt gegenereerd (net als een notenkraker). Avid's Power Reserve Geometry™ biedt een manier om een geweldige hefboomwerking te combineren met veel comfort voor uw handen. Deze filosofie verschilt fundamenteel van die van andere remmenfabrikanten. Bij andere remhendels hebben uw vingers, vanwege de locatie van het draaipunt en de wetten van de fysica, de neiging om van de uiteinden van de hendels af te glijden terwijl u eraan trekt. Avid remmen zijn anders. Bij de remhendels van SRAM bevindt het draaipunt van het handvat zich dichter bij het stuur - dichterbij dan bij elke andere rem op de markt. De resulterende hefboombeweging gaat niet zozeer naar binnen en er ontstaat een boog die meer overeenkomt met de natuurlijke beweging van je vingers. Op deze manier wordt er meer kracht op de rem overgebracht. En het mooie is dat elke Avid-hendel deze functie heeft.
Aanpassing contactpunt
Sommige mensen houden van de onmiddellijke krachtoverbrenging van een korte hefboomweg. Anderen daarentegen geven de voorkeur aan het gevoel van een langer hendelpad. Met de drukpuntinstelling bepaal je de positie waar je vingers moeten zijn bij het remmen. Hierdoor kunt u het gevoel van uw remmen snel en eenvoudig aanpassen aan uw behoeften zonder dat u de remblokken hoeft te verplaatsen. Bovendien kunnen beide remhendels worden afgesteld zodat ze precies hetzelfde aanvoelen.
S4 lichtgewicht 4-zuiger kaliber
De gloednieuwe remklauw S4 heeft vier machinaal bewerkte en met molybdeen gecoate zuigers van aluminium voor constant openen en eenvoudig instellen, thermische bescherming, evenals een 'bleed edge' opening en adaptertechnologie voor gemakkelijke ventilatie.
SwingLink™
Wanneer je aan een nieuwe SRAM remhendel trekt, merk je direct het verschil. Een korter inactief pad. Een geoptimaliseerde bediening van de remblokken. Het nieuwe nokkenontwerp betekent dat er een kortere hendelweg nodig is om de remblokken in de richting van de remschijf te duwen. Dat is leuk, maar perfect remmen is meer dan alleen kracht. Ze hebben controle nodig. Veel remsystemen bieden een kortere stationaire slag - maar dit gaat ten koste van de modulatie. SwingLink lost dit probleem op met zijn speciale nokvorm. Wanneer de remblokken de remschijf raken, wordt de kracht gemoduleerd, waardoor het "stotterende" remgevoel wordt vermeden. Dit zorgt voor de perfecte balans tussen kracht en precisie.
Hefboomscharnierlagers
Afgedichte precisielagers op de draaihendel zorgen voor een schone, nauwkeurige beweging van de handgreep en maken een eenvoudige bediening met slechts één vinger mogelijk.