Logo
Levering aan: NL

Inloggen
Status bestelling

Sturen en meer

Stuur: Een ruime keuze voor alle fietscategorieën


Kies een categorie in onze shop van fietssturen en meer:

Een stuur kopen. Waarop moet ik letten?

Zo verschillend fietsen van elkaar zijn, zo verschillen ook de sturen. Waar bij de meeste fietsen meer of minder rechte sturen worden gebruikt, zijn racefietsen met sterk gekromde sturen uitgerust. Maar waarop moet je nu letten om een bij jou en je fiets passend stuur te hebben? En hoe verstel je het stuur in de voor jou beste stand?

In de eerste plaats moet je vaststellen in wat voor voorbouw of stuurnok het stuur moet worden geplaatst. Voorbouwen zijn verschillend in lengte (gemeten van het midden van de stuurklem tot aan het midden van de klem van de stuurvork). èn de klembreedte van de voorbouwbevestiging. De nu meest gangbare norm voor MTB-stuurdiameters is de maat van 31,8 mm. Er zijn ook oudere, smallere maten in omloop, zoals die van 25,4 mm (MTB en trekkingfiets), 25,8 mm en 26,0 mm (alleen bij racefietsen). De laatste tijd komt ook de maat van 35 mm erbij, die bijzondere torsiestevigheid verschaft. Hoe groter de diameter, des te meer stevigheid.

De juiste vorm en stuurbreedte vinden

Als je hebt vastgesteld voor welk soort voorbouw je een stuur nodig hebt, is het nodig de vorm en breedte vast te stellen. Je persoonlijke smaak en rijstijl zijn bepalend. Hoe breder het stuur, des te meer stabiliteit bij snel rijden. Je moet dan wel bij het sturen de armen en schouders sterker bewegen. Je bent wat minder beweeglijk. MTB-stuur kopen Daarom adviseren wij je om een zeer breed stuur te combineren met een korte voorbouw. Dit moet ook passen in de geometrie van het frame. Niet iedere stuurhoek past bij iedere stuur/voorbouwcombinatie. Zo rijdt een crossfiets met een 800 mm stuur en 40 mm voorbouw net zo beroerd als een downhiller met een 600 mm stuur en een 100 mm voorbouw. Als je niet zeker bent van je zaak, oriënteer je dan aan de hand van de gegevens van de leverancier. Vaak werkt dat goed en weet je in welke richting je moet zoeken. Soms moet je diverse sturen, stuurbreedten en handgrepen uitproberen. We helpen je graag verder!

MTB-sturen: wat betekenen kromming, sweep en rise?

Bij mountainbikesturen vallen begrippen op als Kromming of het Engelse Sweep en Rise. Begrippen, die dienen om het stuur te kunnen aanpassen aan je persoonlijke wensen. 'Kromming' is de buiging van het stuur in het algemeen en Rise en up- of backsweep is de kromming naar boven of naar achteren. De 'rise' is het hoogteverschil van de stuuruiteinden tegenover de stuurbasis in het midden. Een hoge rise betekent ontspannen, rechtop zitten. Tegelijk betekent het minder stuurdruk op het voorwiel, dat kan worden gecompenseerd door een actieve rijstijl. De 'up- en backsweep' wordt in een aantal graden aangegeven en past zich aan aan de houding van de hand. Of de sweep 'up' is of 'back' hangt van de plaatsing van het stuur af. Hoe sterker de hoek, des te minder worden de polsgewrichten belast. Een kleinere hoek maakt het sturen directer.

Het MTB-stuur wordt voorzien van handvatten die men naar de handmaat uitkiest. Er zijn verschillende materialen in omloop, zoals kurk, schuimrubber, kunststof en leer. Ze zijn vaak ergonomisch gevormd. Stuurhoorntjes (Engels: Bar ends), maken het stuur compleet. Maar ook deze zijn een kwestie van persoonlijke smaak.

Racefietssturen: Reach und Drop

Racefietssturen voordelig onlineEen wielrenner lijkt het op het eerste gezicht makkelijker te hebben, want voor racefietsen geldt dat het stuur 'schouderbreed' moet zijn. De armen zijn dan parallel aan elkaar naar het stuur. Als je iets aan de stroomlijn en beweeglijkheid wilt doen, kies dan een maatje kleiner. De maat van een racefietsstuur wordt altijd genomen van de afstand van de stuurklem in het midden bij de versnellingshendel. Je moet ook letten op de zgn. Reach. Dat is de kromming van het stuur vanaf de basis tot het versnellingshendel en de Drop. De 'drop' is het verschil in afstand tussen boven- en onderkant stuur. Koersfietsers hebben meestal de voorkeur voor een langere 'reach' en 'drop'. In relatie tot de lengte van de voorbouw en het plaatsen van spacers, zijn allerlei variaties mogelijk.

Racefietssturen worden vaak met kleurig stuurlint omwikkeld. Dat zorgt voor grip en laat zich probleemloos vervangen als het is afgerafeld. Ook bieden wij passende gestroomlijnde onderdelen aan:

Materiaalsamenstelling fietssturen

Meestal worden bij fietssturen carbon en aluminium gebruikt. Een carbonstuur spaart gewicht en is stijver. Het vangt ook goed schokken op. Bij een val beschadigt het sneller. Aluminium is dan wat degelijker, maar is ook niet onverwoestbaar.

 
AJAX Loader Icon